facebook.gif, 2,6kB


Jak znaleźć dobrych pracowników

Prowadzisz firmę i w pewnym momencie stwierdzasz, że już sam sobie nie radzisz. Potrzebujesz pracowników. Oczywiście chcesz, żeby byli najlepsi. Jak ich pozyskać, o tym w artykule.
Zacznij od najsilniejszych

Na początku może ci się wydawać, że dodatkowi ludzie nie są potrzebni twojej firmie, jednak w miarę rozwoju przedsięwzięcia przyjdzie moment, kiedy będziesz musiał zatrudnić kolejną osobę. Istota sprawą przystępując do rekrutacji jest zdawanie sobie sprawy, że pracownicy stanowią wielką siłę, która może przyczynić się do odniesienia sukcesu przez twoją firmę oraz która stwarza możliwości rozwoju dla twojej firmy.

Ważnym obowiązkiem przedsiębiorcy jest obsadzenie kluczowych stanowisk dobrymi pracownikami. Jakie są kluczowe stanowiska? Takie, od których zależy sukces lub porażka działań firmy. Między innymi: stanowisko dyrektora generalnego (czyli twoje), stanowisko dyrektora finansowego, dyrektora do spraw sprzedaży, dyrektora do spraw marketingu, dyrektora do spraw produkcji itp. O tym, które z tych stanowisk są kluczowe decyduje wielkość, charakter, specyfika firmy, jak również zakres obowiązków.
Superpracownik

Pierwszym pytaniem, jakie nasuwa się szefowi zdecydowanemu na zatrudnienie nowego pracownika jest: Kim jest super pracownik? Drugie - jak go znaleźć?

Tak więc idealny kandydat na super pracownika powinien spełniać następujące wymagania:
przyczynić się do rozwoju firmy i jej lepszego prosperowania
być lojalnym wobec firmy
być kreatywnym i chętnym do dalszej nauki
być otwartym na pozytywne zmiany
potrafić współpracować w zespole
posiadać kompetencje do wykonywania zawodu
Kompletowanie zespołu pracowników składa się z trzech etapów: zatrudniania, szkolenia i motywowania. Dziś o zatrudnianiu. Skoro już wiesz, jaki powinien być super pracownik czas przystąpić do dalszej akcji, czyli działania mającego na celu znalezienie takiego kandydata.

Istniej niepisana reguła, że najlepsi pracownicy udają się do tych pracodawców, którzy zadali sobie najwięcej trudu, aby ich znaleźć. Znaleźć dobrych pracowników nie jest łatwo, postaraj się jednak podejść do problemu w sposób metodyczny, który ułatwi ci to zadanie. Pierwszym krokiem jest umieszczenie ogłoszenia w gazecie, czy też na stronie internetowej. Ogłoszenie takie powinno zawierać w sposób jasny opisane wymagania, co do przyszłego pracownika, proponowane stanowisko pracy oraz zakres przyszłych obowiązków. Równocześnie postaraj się szukać poprzez referencje, czyli rozpowiedzenie jak największej liczbie osób związanych z twoją firmą informacji, że szukasz pracownika. Jest to jeden z najtańszych i najbardziej skutecznych sposobów pozyskiwania personelu. Osoby dające referencje polcą zwykle sprawdzonych pracowników.

Analiza aplikacji

Następnie przystąp do kroku drugiego, czyli do analizy zebranych aplikacji. Po zebraniu cv i listów motywacyjnych najtrudniejszy moment - rozmowy kwalifikacyjne. Może zdarzyć się tak, że osoby polecone z zewnątrz nie przyniosą ze sobą życiorysu na rozmowę, dlatego więc przygotuj specjalny kwestionariusz, w którym zawarte będą punktu dotyczące danych osobowych kandydata, jego wykształcenia, doświadczenia zawodowego i specjalistycznych umiejętności.

Prowadzenie rozmowy nie należy do najłatwiejszych zadań, dlatego przygotuj się na nią odpowiednio. Pamiętaj, że przeprowadzenie profesjonalnej rekrutacji nie kończy się na jednej rozmowie. Być może wyda ci się to stratą czasu, ale dzięki temu będziesz miał pewnośc, że zatrudniasz dobrego pracownika i w konsekwencji zaoszczędzi to czas i pieniądze na prowadzenie kolejnych rekrutacji.

Proces rozmów kwalifikacyjnych powinien przebiegać według następującego schematu. Pierwsza rozmowa dotyczy przeanalizowania wraz z kandydatem jego cv. Zadawaj pytania, które będą prowokować do dalszej dyskusji, tzw. pytania otwarte, na które nie da się odpowiedzieć jednym słowem. Oto przykładowe, które będą pomocne przy zidentyfikowaniu najcenniejszych pracowników:
jaka jest pana/ pani najważniejsza cecha, która odróżnia pana/ panią od innych kandydatów( zwróć uwagę na szczegóły, pytaj o potwierdzenie tej cechy w rzeczywistości, jakie są jej wymienniki)
jakie jest pana/ pani największe osiągnięcie zawodowe?
jaka jest największa porażka zawodowa, która pan/ pani poniósł/a( zwróć uwagę na uczciwość)
jakie są pana/ pani słabości a jakie mocne strony?(sprawdź czy zalety kandydata pokrywają się z wymaganiami na to stanowisko)
jak widzi pan/ pani swoją przyszłość zawodową?
Na drugą rozmowę zaproś tylko tych kandydatów, którzy wzbudzili twoje zaufanie. Ta rozmowa ma na celu sprawdzenie konkretnych umiejętności i kompetencji. Możesz zaprosić na nią również innych pracowników, aby pomogli ci w późniejszej ocenie kandydata.

Celem trzeciej rozmowy jest negocjacja warunków zatrudnienia.

Nie zapomnij również sprawdzić referencji kandydatów. Bywa bowiem, że niektóre są wyssane z palca.
Wskazówki na koniec

Na zakończenie garść wskazówek pomocnych przy procesie rekrutacji i selekcji:
ogłoszenie skonstruuj tak by sprawiało ono wrażenie okazji, po to by przyciągnąć najlepszych kandydatów,
ustal nagrodę, dla pracownika twojej firmy, który wprowadzi wykwalifikowanego specjalistę do pracy,
przygotuj opis stanowiska pracy,
zwróć szczególną uwagę na umiejętności słuchania kandydata i jego wiedze na temat twojej firmy
postaraj się tak prowadzić rozmowy by wyłonić najlepszych kandydatów i pokazać im, że praca w twojej firmie również przyniesie im korzyść.

Artykuł na stronie www.twoja-firma.pl


  • przeprowadzanie spraw urzędowych
  • wypełnianie wniosków
  • pisanie listów urzędowych
  • sprawy związane z zameldowaniem, przesiedleniem, odszkodowaniem itd.
  • zakładanie i rejestracja firm
  • tłumaczenia
  • zwrot podatku